چهارشنبه، 29/10/95 (سال توليد ملي)
به پايگاه ستاد تحول صنايع و معادن خوش آمديد.
   
نام کاربري:رمزعبور:
  
پرونده بنگاهعضويتراهنماارتباط با مادرباره ما
ايجاد صفحه جديدتنظيم اين صفحهتنظيم نماي درگاه
 
صفحه اصلي
تازه ها
مولدهاي برق
بازسازي و تكميل
بهين ياب

   سامانه توليد و مصرف   

محدوده وضعيت اهداف 
آخرين ويرايش: 09/08/1388
[-STARTPAGE-]
 
 

موتورهای الکتریکی

 

مقدمه

موتور الکتریکی ، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و ژنراتور انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می نماید. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند هم وجود دارند. اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهن رباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است.

 

ویژگیها و کاربردها

 

انواع موتور الکتریکی

1. موتورهای جریان مستقیم (DC) : این موتورها انرژی الکتریکی را به صورت جریان مستقیم به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. این موتورها بر اساس نوع محرک به چهار نوع مستقل، موازی یا شنت، سری و مخلوط یا کمپوند تقسیم می شوند. دو ویژگی«امکان کنترل دور دقیق و وسیع» و«گشتاور راه اندازی بسیار خوب» باعث شده که این موتورها هنوز در صنایع کاربرد داشته باشند.
2. موتورهای جریان متناوب (AC) : موتورهای جریان متناوب نسبت به موتورهای جریان مستقیم دارای ساختمان ساده تر، عمر مفید بیشتر و تعمیر و نگه داری راحت تری هستند. موتورهای AC به دو گروه تقسیم می شوند: تک فار و سه فاز.
از موتور های الکتریکی تک فاز AC برای وسایل الکتریکی مختلف از قبیل ماشین های مته، جارو برقی، پنکه برقی، لباسشویی، تهویه، خشک کن و غیره استفاده می شود. متداولترین موتورهای تک فاز، موتورهای القایی، با قطب چاکدار، دو خازنی و یونیورسال می باشد.
برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده می‌شود. موتورهای الکتریکی سه فاز به دو گروه اصلی (سنکرون و القایی) دسته بندی می شوند. در بین این دو نوع، موتورهای AC القایی ساده تر و ارزان تر بوده و بیشتر به عنوان موتور مورد استفاده قرار می گیرد ولی سنکرون که ساختمان پیچیده تر و قیمت گران تری دارد، اغلب به عنوان مولد به کار می رود.

 

اجزاء اصلی

قسمت های عمده موتورهای الکتریکی عبارتند از:
استاتور، روتور، بدنه مکانیکی و پروانه خنک کننده که روی محور روتور نصب شده است.

 

تقسیم‌بندی موتورهای الکتریکی از نظر بازدهی

موتورهای برق از نظر بازده به 3 دسته تقسیم می شوند:
1. موتورهای کم بازده و پرمصرف
یک موتور خوب در بی باری یک سوم جریان را می‌کشد، در حالی که موتورهای زیادی وجود دارد، که در بی باری تمام جریان را می‌کشد. از این رو در کارخانه ‌هایی مانند سیمان و نساجی که تعداد موتورها بسیار زیاد است، تلفات الکتریکی زیادی بوجود می‌آید.
2. موتورهای استاندارد
یک موتور استاندارد ‌باید از بازده خوبی (بیش از 70%) برخوردار باشد.
3. موتورهای پر بازده (با مصرف و تلفات کم)
نامگذاری این موتورها به صورت زیر است:
1) High – efficiency motors
2) Extra – efficiency motors
3) Premium – efficiency motors
4) Hi - motors
تلفات موتورهای الکتریکی پر بازده به میزان 30% از تلفات موتورهای الکتریکی استاندارد کم‌تر است.

• مشخصات و ویژگی های الکتروموتورهای پربازده
1. بازده این موتورها در حدود 20 تا 30 درصد از بازده الکتروموتورهای استاندارد بیشتر است.
2. الکتروموتورهای پربازده خنکتر کار می‌کنند.
3. طول عمر یا دوام موتورهای پر بازده نسبت به موتورهای استاندارد بیشتر است.
4. موتورهای پربازده به نگهداری کمتری نیاز دارند.
5. در برابر اضافه بار، نسبت به موتورهای استاندارد مقاوم‌تر هستند.
6. سریعتر از موتورهای استاندارد راه‌اندازی می‌شوند و با تلفات بی باری کمتری کار می‌کنند.
7. موتورهای پربازده برای قدرت‌های از 1 تا 500 اسب بخار (hp) در سرعت‌های 3600، 1800، 1200و 900 دقیقه و با ولتاژ سه‌فاز 208، 230، 460، 575 ولت و بیشتر در دسترس است.
8. تلرانس های محدودتری دارند

 

تلفات

کل اتلاف ‌ها در موتورهای الکتریکی شامل 4 قسمت عمده می‌باشند که عبارتند از:
       1. تلفات آهنی (تلفات مغناطیس کنندگی یا تلفات هسته) که مقدار آن به ولتاژ بستگی دارد. بنابراین برای هر موتور خاصی مستقل از میزان بار آن، ثابت است.
       2. تلفات مسی که به میزان تلفات گرمایی شناخته می‌شود و متناسب با مجذور جریان بار است.
       3. تلفات اصطکاکی (یا تلفات مکانیکی) و تلفات سیم‌پیچی که مستقل از میزان بار، مقدار آن ثابت است.
       4. تلفات مربوط به بار هرز.

 

کنترل

راه‌اندازی موتور الکتریکی و حفاظت آن در زمان کاربرد توسط یک کلید الکترو مکانیکی انجام می‌گیرد که شامل یک کنتاکتور اصلی با بوبین اورلد (اضافه بار) و یک بوبین کنترل با کنتاکت های وابسته می‌باشد و این کلید خاموش و روشن کردن دستی و یا خودکار موتور را امکان پذیر می کند.
کلیدهای راه‌اندازی الکترومکانیکی کامل‌تری نیز وجود دارد که می‌توان به کمک آن گردش موتور را عوض و یا به کمک اتصال (ستاره - مثلث) جریان راه‌اندازی را محدود کرد.

 

کاربرد

موتورهای الکتریکی برای رفع نیازمندیهای اساسی محرک مکانیکی به کار گرفته می‌شوند.این نیازمندیها با توجه به مشخصه‌های تجهیزاتی تعیین می‌شوند که از جمله موارد زیر را می‌توان نام برد:
       1. دور ثابت/ بارثابت
       2. دور متغیر/ بارمتغیر
       3. خاموش روشن (با بار/ بدون بار)
       4. دور ثابت/ بار متغیر یعنی چرخه کار

 

سیستم های محرکه

معمولاً سیستم های مدرن راه اندازی و کنترل را سیستم های محرک می گویند که به روش و کنترل توان خروجی و کار موتور و هر نوع کوپلینگ قدرت همراه آن اشاره می کند. اساساً سه روش برای اصلاح بازده انرژي با تعویض موتور و سیستم های محرکه وجود دارد:
       1. استفاده از موتورهای با بازده بالا برای تقلیل تلفات موتور.
       2. استفاده از کنترل کننده های موتور به منظور کنترل ولتاژ و با هدف جلوگیری از کاهش بازدهی موتور.
       3. استفاده از سیستم های دور متغیر (VSD)به منظور تنظیم سرعت بار.

 

نمونه

 

 اظهارنظر  پرسش

 

 

اطلاعات بیشتر

 

مقالات

• بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورهای صنعتی؛ کاظم دولت آبادی

 

• Efficient Motor Systems management.
• Electricity and Motors.
• Motor system fundamentals.
• Motor Identifying.
• Adjustable Speed Drives.
• Components of Electric Motors.
• MotorControl.
• TheThree-PhaseAcInductionMotor.
• Electric Motor Design.
• How to Reduce Motor Drive Energy Cost.
• Motor system efficiency.
• Motor system efficiency.
• Working of DC and AC Electric Motors.
• Single Phase Induction Motor.
• A guide to AC Motor repair and replacement.
• Best practice in motors.
• Electric Motor Efficiency Checklist.
• High efficiency motors.
 

وبگاه ها

  • http://www.energymanagertraining.com/
• http://daneshnameh.roshd.ir.
• http://edu.tebyan.net.
• http://www.saba.org.ir/
 

 

 اظهارنظر  پرسش

 
 
[-ENDPAGE-]
ارسال به دوستان
طرح تحول اقتصادي در صنعت و معدناطلاعات اختصاصيrootاطلاعات عمومي بازسازي و تكميلاطلاعات عمومي نان صنعتيسامانه توليد و مصرفrootراهنمااطلاعات عمومي مولدهاي برقارتباط با ماراهنماي درگاهتجهيزات صنعتيفلزاتكاني هاي غير فلزيمواد غذائيلاستيكنساجيچوب و كاغذراهنماي فرايند افزايش كارايي انرژي واحد توليديراهنماي فرآيند احداث مولد مقياس كوچكگزارش عملكرد سازمان هابسته حمايتيقيمت گذاري انرژي (برق، گاز و سوخت مايع)برنامه هاي بهره وريبرنامه هاي جبرانيپرسش هاي متداولدريافت فايل هاانرژيمحصولات - فرايندهافولادريخته گريآلومينيومراهنماي مديرانكمپرسورالكتروموتورپمپديگ بخارفنبازيافت گرما از توليد برقتوليد برق از بازيافت گرماتوليد برق از فشار گازسيمانكاشي و سراميكشيشهآجرقند و شكرشيربازسازي و يا تكميل فرايند توليدافزايش عرضه محصولات بهينهجايگزيني خط توليدتامين انرژيمحدود سازي فرآيندها و محصولات آتيبرقمولدهاي پر بازدهتوليد پراكنده برقگسترش مولدهاي تركيبيتوجيه اقتصادي توليد تركيبيسياستهاي حمايتياطلاعات تماسسامانه هاي نرم افزاريتبادل فايلالكتروموتورهاكوره هاكمپرسورهاگرمايش و سرمايشرشته فعاليت هاتوليد و مصرف نانكارخانجات آردنان سالمفناوري‌ ها و استانداردهامصرف انرژي براي تهيه نانروش شناسايي محصولات بهينهليست اوليه محصولات شناسايي شدهبدون عنوانبرنامه راهبردي صنعت و معدن